Stolt över mig själv

Nu är det tre veckor sedan jag bestämde mig för att ta tag i min hälsa och börja ta hand om mig själv. Jag var ju hos en hälsocoach för att få stöd hur jag skulle börja och hur jag skulle göra för att det skulle bli hållbart. Hon gav mig tips på hur jag skulle äta och lite om vad jag skulle äta. I tre veckor har jag nu ätit ca 1800 kcal/dag fördelat på frukost, lunch, kvällsmat och två mellanmål. Jag var ju van att småäta hela tiden och gärna skulle det vara godis. I början var det jättejobbigt att bara äta fem gånger och inget däremellan, jag gick mest och väntade på nästa måltid - tokigt nog började jag på en helg, det hade varit lättare att börja på en måndag när jag jobbar och har annat att tänka på.
 
Jag har hittat ett upplägg som funkar för mig och gör att jag inte blir hungrig eller sugen mellan måltiderna. De dagar jag äter frukost på jobbet äter jag oftast kvarg med hallon och granola, äter jag frukost hemma blir det havregrynsgröt med jordnötssmör eller äppelmos och kanel. Till melliset på förmiddagen äter jag keso med hallon och kanel eller om jag är hemma äter jag Finn Crisp med avokado och tomat. Lunch äter jag på jobbet som vanligt, tar lite mer sallad än innan men annars äter jag allt. Lunchen på helgen varierar lite mellan lagad mat eller något större mellanmål. Melliset på eftermiddagen består av kvarg och hallon. Till kvällsmat äter jag det som jag är sugen på, det brukar blir blomkålsris, kyckling, lax, fullkornsmakaroner osv.
 
Motionen har jag inte ändrat så mycket sedan innan. Jag går ca 4-5 km om dagen. Jag köpte ett aktivitetsarmband för att peppa mig själv och ha koll på om det varit en aktiv dag eller inte. Jag går nästan alltid 12-15 000 steg/dag (det är en dryg mil). När det blir barmark ute är tanken att jag ska börja springa två gånger i veckan. Funderar på att köra någon form av styrka hemma för att stärka axlar och rygg eftersom jag ofta får ont där.
 
Resultat efter tre veckor: Jag är inte ett dugg sötsugen och har inte ätit en bit godis (som var min största last) eller chips på tre veckor. Blodsockret håller sig mer jämt och jag blir tack vare det piggare. Jag äter mer regelbudet, förut kunde jag ibland äta enbart frukost, godis och kvällsmat på helgen. Jag måste dricka mycket 1-1,5 lite vatten om dagen, annars blir jag helt yr. På dessa tre veckor har jag gått ner tre kilo i vikt samt några centimeter i mått.
 
Jag är väldigt stolt över mig själv, dels för att jag bestämde mig för att ta tag i min hälsa och dels för att jag håller fast vid mitt beslut. Jag "får" äta godis, efterrätt mm, jag har inga förbud mot godsaker eller mat, men eftersom jag har blivit av med sockersuget så vill jag inte trigga i gång det genom att äta godis och dyl. På Alla hjärtans dag käkade jag t.ex. tre rätters inklusive chokladmousse för att jag ville.